RONDO MUSIC MANAGEMENT
Linthorst Homanstraat 22
8384EE Wilhelminaoord
tel. 06-53681895
Mezzo Sopraan Janine Pas
De mezzosopraan Janine Pas behaalde haar diploma Uitvoerend Musicus Solozang aan de Arnhemse Hogeschool voor de Kunsten, waarna zij haar studie vervolgde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar zij afstudeerde aan De Nieuwe Opera Academie onder leiding van artistiek directeur Kenneth Montgomery.
Ze studeerde onder andere bij Gerda van Zelm en Diane Forlano en volgde daarnaast masterclasses in binnen- en buitenland van gerenommeerde zangers als Elly Ameling, Carolyn Watkinson, Cristina Deutekom, Paul Farrington en John Shirley Quirk.
In 2001 werd zij beloond met een studiebeurs om zich in Parijs verder te specialiseren bij operazangeres en lerares aan het Conservatoire Supérieur de Paris, Peggy Bouveret.
Als operazangeres vertolkte zij reeds vele rollen als: Marcellina in Le Nozze di Figaro en Zweite Dame in Die Zauberflöte van W.A Mozart, Melide in L’Ormindo en Lidio in L’Egisto van P.F. Cavalli, Dido en Sorceress in Dido and Aeneas van H. Purcell, Hermia in A Midsummer Nights Dream en Bianca in The Rape of Lucretia van B. Britten.
Laatst genoemde opera vond plaats tijdens de Maifestspiele aan het Hessische Staatstheater in Wiesbaden, olv. Jan Stulen. Vervolgens was zij o.a. te zien als 2e nimf in Rusalka van Dvorak met het Radio Symfonie Orkest en het Groot Omroepkoor, olv. Léos Swarovsky en als Karolka in Jenufa van L. Janácek bij Opera Zuid, olv. Ed Spanjaard.
In oktober jl. was zij te zien als Devce in Mariken z Nimègue van B. Martinu, ter gelegenheid van het 2000-jarig bestaan van de stad Nijmegen.
Ook in de concert – en oratoriumwereld bleven haar muzikale bevlogenheid en technische souplesse niet onopgemerkt, hetgeen resulteerde in uitnodigingen voor radio opnames voor o.a.: de TROS Operaserie, het Holland festival Oude Muziek en de Nederlandse Muziekdagen.
Ze maakte diverse malen deel uit van het solisten ensemble Capella Figuralis van de Nederlandse Bachvereniging, zong met het Schönbergensemble, het Gelders Orkest, het Radio Symfonie Orkest en het Szombathelyi Szimfonikus Zenekar en werkte met dirigenten als Kenneth Montgomery, Csaba Somos, Ed Spanjaard, Jan Stulen, Jos van Veldhoven en Reinbert de Leeuw.
Haar concertrepertoire bevat o.a. diverse Mozartmissen, Bachcantates, diens Matthäus- en Johannespassionen, het Stabat Mater van G.B Pergolesi, operarollen als Carmen in de gelijknamige opera van G. Bizet en Amneris in Aïda van G. Verdi, diens Missa da Requiem, en Symfonie nr 9 van L van Beethoven. Daarnaast is zij een veelgevraagd vertolkster van hedendaagse muziek, waaronder het speciaal voor haar gecomponeerde Orchestral songs on sonnets of William Shakespeare van de jonge Hongaarse componiste Tímea Dragony, waarvan de succesvolle wereldpremière plaats had in de Frans Lisztzaal in Boedapest.
Behalve dat zij hiernaast regelmatig van zich laat horen tijdens solo recitals werkte ze als freelancer bij het Groot Omroepkoor, de Salzburger Festspiele en de Glyndebourne Festival- and Touring Company.
Haar eerstkomende engagement is het vertolken van de rol van Emilia in Otello van G. Verdi bij Opera in de RAI naast o.a. Ernst Daniël Smit en olv. Jan Stulen.
Als zangpedagoge heeft zij sinds vele jaren een privépraktijk en geeft daarnaast cursussen en masterclasses. Zo leidde zij bij Stichting Buitenkunst samen met de Hongaarse componiste/pianiste Tímea Dragony de speciale weekcursussen Hedendaagse Muziek en Emotie in de Zang en gaf ze masterclasses Romantisch Lied en Interpretatie/Presentatie met diverse gerenommeerde pianisten.
Bovendien ontwikkelde ze een dagprogramma waarin beginnende zangliefhebbers, maar ook bv leidinggevenden in bedrijven vanaf de absolute basis leren over ademhaling, houding, stemgebruik en presentatie, teneinde hun eigen geluid en aantrekkingskracht te vinden en sterker en zekerder over te komen naar de buitenwereld.
Janine's carriere wordt ondersteund door de Académie Musicale de Villecroze in Zuid Frankrijk.